Hexagram grants winners 2019

With the help of student grants, Hexagram wishes to provide concrete support to the research of its student members. Added to this is access to state-of-the-art infrastructure and equipment, integration into the governance of its network, and training.

This year again, about fifty projects were analyzed by a jury of members-researchers and an external expert. We thank the many candidates who submitted a project and we also thank the members of the 2019 jury: Jean-François Renaud, Lynn Hughes et Katharina Meissner, responsable développement stratégique du festival MUTEK.

It is therefore with pleasure that we present here the list of projects that will receive a scholarship from Hexagram this year.


Research-creation Master
Stéphanie Castonguay UdeM
Nans Bortuzzo UQAM
Claudie Lévesque UQAM
Patil Tchilinguirian Concordia
Waylon Wilson Concordia
Tabatabaei M Seyed Concordia
Sonya Ivanov & Dimo Stoeva Concordia
Anastasia Ferguson Concordia
Internationalization Master
Marc-André Cossette UQAM
Allison Moore Concordia
Research-creation Ph.D.
Joseph Thibodeau Concordia
Maxime Corbeil-Perron UdeM
Maxime Boutin UQAM
Louis-Philippe Rondeau UQAM
Suzanne Kite Concordia
Cynthia Noury UQAM
Internationalization Ph.D.
Alexandre Saunier Concordia
Olivia McGilchrist Concordia
Emilie St-Hilaire Concordia

Volte

Alliant la musique expérimental et l’imprévisibilité d’un art processuel, je souhaite sonder ces notions en lien avec le détournement de numériseurs désuets afin de prototyper un instrument de lutherie numérique pour la performance sonore.

5Ws

Nos données personnelles sont aujourd'hui disséminées sur Internet et dans les réseaux sociaux. L'exposition 5Ws tente de révéler ces traces et faire parler nos informations à partir d'une banque de données qui a été archivée en 2006.

HIATUS, UNE BRÈVE INCURSION DANS L’UNIVERS DU TOC

HIATUS, UNE BRÈVE INCURSION DANS L’UNIVERS DU TOC, est une installation audiovisuelle à composante immersive, visant à faire connaître les troubles obsessionnels compulsifs (TOC) par le ressenti, à l’aide de fragments audiovisuels qui défilent en mode aléatoire et invitent le spectateur à vivre une expérience sensorielle et impressionniste.

The leftovers of the sword

This project is a wearable sculpture that reveals the hidden identity of an Armenian Genocide survivor living in disguise as a Turkish woman in Anatolia. Enhanced with fabric speakers, textiles act as a sonic and dialogical interface. Sound and narration transgress beyond the visible and expose the lingering cultural trauma and fragmentation.

Inter-Generational Generator: Transmitting Indigenous Knowledge and Energies Through Mobile Game Play

Addressing the generational technological gaps between Indigenous youth and elders, the development of geo-locative mobile games, paired with deep engagement of Indigenous protocols, this game offers youth the opportunity to energize their characters by taking the game to elders.

Remediation of Pardeh-Khani

Scale and its Affective Effects in VR

Light-scape formation

Le projet Light-scape formation consiste dans une installation cinétique, qui utilise l’illusion comme technique, pour la construction des environnements paysagère par l’entre mise de la lumière et la matière. Le projet explore le rapport humain vers le paysage naturel en évoquant les notions du sublime dans l’art.

Conjuring Optics

Conjuring Optics is an audio/visual installation and artist book looking at the cinematic apparatus of modernity and its relationship to the illusions produced by the stage magic of 19th century Europe, as well as the sociological impact of illusions on perception.

Grey Area

Algorithmic real time musical composition based on unsupervised machine learning algorithms.

Mukojima Diorama

Mukojima Diorama is a site-specific video-mapping event in the vacant lot of a demolished Nagaya rowhouse in Mukojima-ward Tokyo, Japan as part of the 39art festival in March 2019. The interactive film work uses archival photographs to portray the historical resonance of architecture, revealing how cities transform over time.

Autonomous Sensoria

Investigating the sense of self by creating autonomous and symbiotic machines. Adaptive robots form the basis for developing a sense-altering wearable device. The device is then applied to artistic practice. Results include installation, prototype and performance, and positioning for workshops and publication opportunities in the following year.

Newmedia1861 (titre de travail)

Mon projet consiste à créer un dispositif cherchant à réactualiser un stéréoscope de Holmes, un objet de visualisation 3D inventé en 1861, en y incorporant de l’image-en-mouvement abstraite, et un mini système de spatialisation sonore.

Texturologie vibratoire

« Texturologie vibratoire » est une transposition de la pratique du skateboard dans une installation vidéo, matérialisée par l’image des sols filmés par une caméra sportive fixée sous une planche en mouvement et dont les vibrations sont captées et transposées dans l’image projetée de la texture des sols.

Passages

Passages est une installation interactive qui met en image l’inéluctable défilement du temps dans le contexte d’un lieu transitoire. En médiant les corps qui traversent un espace public, elle spatialise le moment du passage grâce au slit-scan. Entremêlé avec le souvenir d’anciens passages, la représentation oscille entre mémoire et oubli.

Aliens in the Lands of our Grandmothers

This is a series of interactive sound sculptures investigating two gravitational attractions: the psychic force of land loss on the Indigenous mind and the physicist’s vision of the gravitational field. This series of 3.5 foot wide sculptures are either wall-mounted or placed on the floor, presented in the EV Black Box.

Bonjour Madame/Monsieur, avez-vous une minute?

Recherche-création compréhensive sur les pratiques d’entrevue de rue médiatiques À travers ce projet doctoral, je souhaite développer et documenter une réflexion critique sur les pratiques d’entrevue faisant appel à des passant-e-s dans la rue pour diffuser leurs propos dans les médias (ex. ​vox pop​). Ma démarche de RC allie: 1) une étude ethnographique auprès d’autres praticien-ne-s d’entrevue de rue reconnu-e-s, 2) la poursuite du développement de ma propre pratique performative d’entrevue de rue radiophonique expérimentale et 3) une réflexion théorique et réflexive sur les enjeux liés à ces pratiques.

Lumière Performative

Interpréter la lumière en temps réel à partir de paradigmes sonores

MYRA

“MYRA”, (ISLAND project) 360 video and soon a VR multimedia installation. I invite viewers to witness the totality of a spherical watery world by being given a double insight: the exterior view of the seams and peripheries of the image and the experience of being thrust into its regenerative interior.

College Art Association annual conference

I will present my research-creation project at the College Art Association annual conference in New York City (Feb 13-16, 2019), the biggest conference in my field with over 4,000 attendees annually. My poster presentation will allow me to expose and discuss this project with art historians and arts professionals.

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