Membres collaborateurs

Chercheurs collaborant avec des membres réguliers

Professeurs affiliés à un autre centre, membres du corps professoral des universités partenaires et non partenaires, assistants techniques et de recherche, personne issue des milieux de pratique des secteurs privé ou industriel ayant une collaboration active avec un ou des membres réguliers.

Les membres collaborateurs ont accès aux infrastructures et équipements d’Hexagram dans le cadre de leur collaboration avec le membre régulier. Ils ne sont pas admissibles au financement d’Hexagram et ne peuvent pas parrainer des membres étudiants.

Pour devenir membre collaborateur vous devez être recommandé par un membre régulier avec lequel vous collaborez et qui fera parvenir une lettre d’intention au comité exécutif. Ce membre régulier sollicitera également une lettre d’appui d’un autre membre régulier ; il transmettra également votre curriculum vitae.

Les demandes d’adhésion et les renouvellements sont la prérogative du comité exécutif. Ce comité se réunit toutes les six semaines et examine les demandes. L’adhésion à titre de membre collaborateur est d’une durée de trois ans renouvelable.

  • Collaborateurs locaux

    Sofian Audry | Perte de Signal, Collaboration avec Christopher Salter

    Sofian Audry crée des œuvres numériques se déployant sous différentes formes telles la robotique, l'intervention électronique, l'installation interactive et l'art web. Détenteur d'un baccalauréat en mathématique-informatique (2001) et d'une maîtrise en science informatique de l’Université de Montréal (apprentissage-machine et modélisation du langage, 2001) ainsi que d'une maîtrise en communication de l'UQÀM (médias interactifs, 2010), il a récemment complété un doctorat interdisciplinaire en Arts et Lettres ("Humanities") à l'Université Concordia (2016). Sofian est présentement stagiaire postdoctoral au Massachusetts Institute of Technology à Cambridge.


    Damien Beyrouthy | collaborations avec Paul Landon et Mario Côté, artiste-chercheur

    Damien Beyrouthy a suivi une formation en art vidéo à l’Université et aux Beaux-Art. Il y a côtoyé des artistes vidéastes et des théoriciens, ce qui lui a donné une vision large et diversifiée sur sa pratique et sur le champ de l’art. Il a exposé en France, notamment à Toulouse et Pamiers, et en Allemagne à Weimar. De nombreux lieux toulousains l’ont accueillis, dont l’Espace III de Croix-Baragnon, Lieu Commun et l’isdaT. En 2015, il a montré une grande partie de ses réalisations à l’Espace Ecureuil à Toulouse.


    Isabelle Choinière | Collaboration avec Marie-Christine Lesage, artiste-chercheure, Ph.D. Plymouth University, Planetary Collegium

    Isabelle Choinière is an international artist, researcher, author and teacher of the new contemporary performative practices involving technology since 1994. She holds a Ph.D. (July 2015) in the Philosophy of Integrative Arts from Planetary Collegium, at the Center for Advanced Inquiry in the Integrative Arts (CaiiA), Plymouth University in the United Kingdom. Choinière studied under the co-supervision of Roy Ascott, founder and director of the Planetary Collegium and Enrico Pizotti, from the Department of Performance and Music at Bologna University. This program has been attributed ‘the 2011 World Universities Forum Award for Best Practice in Higher Education’.


    Stéphane Claude | Oboro, chercheur/responsable du secteur audio, Laboratoire nouveaux médias

    Stéphane Claude is an electronic_acoustic composer and sound engineer. His research is based on integrating a conceptual and physiological framework of audio recording and sound installation for different diffusion contexts in the electronic arts. His interests gravitate around the communication of a formal aesthetic, of a transductive experience of the electronic medium, an exploration of digital signal processing, the parameters of acoustic and sound in spaces. His work has been published by ATAK(JP), LINE, DRAGON’S EYE RECORDINGS (US), ORAL (CA), among others.


    Ernestine Daubner | Université Concordia, membre de la faculté d’Histoire de l’art

    Ernestine Daubner holds an MA in Art History from the Université de Montréal and an interdisciplinary PhD in the Humanities from Concordia University, including Art History, Cultural History, and contemporary Literary Theory as fields of research. She is Adjunct Professor at the Université du Québec à Montréal at the Centre interuniversitaire en arts médiatiques (CIAM). Her research interests focus on the intersections of art, science and technology, particularly diverse forms of media art.


    Ernestine Daubner | Université du Québec à Montréal, professeur associé à l’UQAM

    Artiste-philosophe, né à Paris, France, en 1941. Double nationalité, canadienne et française. Hervé Fischer est ancien élève de l'École Normale Supérieure (rue d'Ulm, Paris, 1964). Il a consacré sa maîtrise à la philosophie politique de Spinoza (sous la direction de Raymond Aron), et sa thèse de doctorat à la sociologie de la couleur (Université du Québec à Montréal). Pendant de nombreuses années il a enseigné la sociologie de la culture et de la communication à la Sorbonne-Paris V (Maître de conférences en 1981).


    Jean Gagnon | Cinémathèque québécoise, directeur de la préservation et de l’accès aux collections

    Il a obtenu un Doctorat en Études et pratiques des arts de l'UQAM en 2014 et sa thèse portait le titre: Faire comme les musiciens. Le jeu instrumental dans les performances audiovisuelles. Il poursuit des activités de commissaire et critique d’art indépendant et collabore à l’occasion à des périodiques tels que Art Journal, Artpress 2, esse arts +opinions, ETC et CV photo. Il est membre du conseil d’administration de cette dernière publication


    WhiteFeather Hunter | Milieux Institute for Arts, Culture and Technology, Université Concordia, collaborations avec Tagny Duff, Laboratoire Speculative Life et Kelly Thompson, Groupe de recherche Textiles & Materiality

    Montréalaise d’adoption, la Canadienne WhiteFeather Hunter a plusieurs cordes à son arc: artiste, chercheuse, enseignante, consultante et écrivaine. Depuis quinze ans, elle s’adonne professionnellement au bioart. Fondée sur l’artisanat, sa pratique s’appuie de fait sur l’analyse matérielle du potentiel artistique, fonctionnel et technologique des matières corporelles.


    Emmanuel Licha | Université du Québec à Montréal, professeur associé UQAM

    Initialement formé à la géographie urbaine, puis en arts visuels, emanuel licha est artiste et cinéaste. Son travail en installation, film, installation vidéo et photographie s'intéresse aux rôles de certains objets spatiaux dans la représentation et la compréhension d'événements géopolitiques, l'amenant à envisager les objets du paysage urbain comme autant d’indices sociaux, historiques et politiques. Ses projets récents questionnent les moyens utilisés pour observer et témoigner d’événements violents et traumatiques.


    Katja Melzer | Goethe-Institut Montréal

    À venir


    Christine Palmieri | Université du Québec à Montréal, directrice Archée & professeure associée UQAM

    Née à Casablanca, Christine Palmiéri vit au Québec depuis 1971. Elle partage son temps entre son travail d'écriture et sa production plastique. Elle dirige la revue électronique Archée (www.archee.qc.ca) qui traite des arts électroniques et collabore à plusieurs revues de poésie et à des collectifs québécois, français et brésiliens et à de nombreuses revues d'art. Elle a participé à des anthologies et a illustré de nombreux livres et revues de poésie. Détentrice d'un doctorat en art, elle est professeur associée à l'UQAM et commissaire d'expositions.


    Cheryl Sim | DHC/ART, commissaire

    Cheryl Sim est commissaire à DHC/ART Fondation pour l’art contemporain, ainsi qu’artiste, musicienne et universitaire. S’intéressant à diverses formes d’art engagé, tant sur le plan politique que conceptuel, son travail de commissaire porte sur la notion de diaspora, la théorie de l’écran, l’économie politique, le vestimentaire comme marqueur d’identité, et l’utilisation de la musique en art contemporain. Elle a récemment organisé les expositions Surface Tension, de Valérie Belin et Pièces de résistance, de Yinka Shonibare MBE.


    Skawennati | Aboriginal Territories in Cyberspace, co-directrice AbTeC

    Skawennati Tricia Fragnito is the Network Coordinator and Community Liaison for Aboriginal Territories in Cyberspace (AbTeC). She is also Artist-at-Large with Urban Shaman gallery, as well as an independent curator, and occaisional writer. Though she has battled and vanquished past addictions to Tetris and SSX Snowboarding, she considers herself new to the gaming world.


    Alain Thibault | Elektra/Biennale internationale d’art numérique (ACREQ), directeur artistique

    Alain Thibault is a composer, sound designer and electronic music artist. His works has been presented in several contexts, contemporary music and digital arts festivals, in Canada, Europe (Chatelet Theater and Radio- France in Paris, etc.) and Asia (Yamaguchi YCAM Japan, South-Korea, Taïwan, etc.). With media artist Yan Breuleux, he formed the duo PurForm. They are presently touring their new AV performance, abcd_light, in Europe and Asia. With American artist Matthew Biederman, he created the duo RAY_XXXX, whose PULSE performance was presented in Italy, France and Brazil. Thibault is presently artistic director of Elektra, an international digital arts festival, presented every year in Montreal, Quebec, Canada.

  • Collaborateurs internationaux

    Bertrand Baudry | Gare numérique, Jeumont, France

    À venir.


    Oron Catts | Symbiotica, University of Western Australia, Australia

    Oron Catts is an artist, researcher and curator whose pioneering work with the Tissue Culture and Art Project which he established in 1996 is considered a leading biological art project. In 2000 he co-founded SymbioticA, an artistic research centre housed within the School of Anatomy, Physiology and Human Biology, The University of Western Australia.


    Michel Collet | Institut Supérieur des Beaux-Arts, Art et Sciences Humaines, Besançon/Franche-Comté, France

    DEA à Paris XIII, chargé de cours à l’Université de Franche-Comté en épistémologie et en art contemporain. Activités de critique et théoricien, membre du comité de rédaction du magazine d’art actuel Inter (Canada) et du Centre d’art mobile.


    Nina Czegledy | Université de Toronto, Toronto, Canada

    Nina Czegledy, artist, curator, educator, works internationally on collaborative art& science& technology projects. The changing perception of the human body and its environment as well as paradigm shifts in the arts inform her projects. She has exhibited and published widely, won awards for her artwork and has initiated, lead and participated in workshops, forums and festivals worldwide at international events.


    Zhang Ga | Director, CAFA Center for Art & Technology (CAFACAT), Chine

    Zhang Ga is an internationally recognized media art curator and professor of Media Art at Tsinghua University and associate professor at the School of Art, Media and Technology at Parsons The New School for Design. He holds appointments as Consulting Curator of Media Art at the National Art Museum of China, Senior Researcher at the Media and Design Lab of EPFL | Federal Institute of Technology Lausanne in Switzerland, and Visiting Scientist at the MIT Media Lab in the US.


    Kristoffer Gansing | Festival transmediale, Berlin, Allemagne

    Kristoffer Gansing has been the artistic director of the transmediale festival since 2012. As a curator and researcher he is interested in the intersections of media, art, and activism. He is co-founder of the festival The Art of the Overhead (2005) and from 2007-2010 was an editorial board member of the artist-run channel tv-tv in Copenhagen.


    Toby Heys | Manchester Institute for Research and Innovation in Art and Design (MIRIAD), Manchester Metropolitan University, R.U.

    Heys is a member of the sonic research unit AUDINT. They are currently preparing an anthology called ‘Unsound : Undead’ for publication through Univocal. Since 2007, popular culture has been marked by the phenomenon of dead rap and rock stars being revivified using holographic technology. From Elvis to Tupac, these examples are emblematic of a newly emerging necromantic culture that problematizes the taken for granted idea that performers must be breathing, thereby troubling the relationship between sound/music and life.


    Felipe Londono | Festival de la Imagen, Universidad de Caldas, Manizales, Colombie

    He is co-founder of the Department of Visual Design of the University of Caldas and professor in the areas of Experimental Visual Design and Research. Director of the Doctorate in Design and Creation of the University of Caldas. He is coordinator of the Laboratory of Virtual Environments (Media Lab), a research center in new media created in association with the Mayor's Office of Manizales and with the support of several international research institutions.


    Maurizio Martinucci (TeZ) | Collaboration avec Christopher Salter

    Maurizio Martinucci (aka TeZ) is an Italian interdisciplinary artist and independent researcher, living and working in Amsterdam, who has collaborated with, amongst others, Adi Newton, Scanner, Kim Cascone, Saverio Evangelista, Taylor Deupree, Sonia Cillari, Chris Salter, Honor Harger, Luca Spagnoletti and Domenico Sciajno. He uses technology as a means to explore perceptual effects and the relationship between sound, light and space. He focuses primarily on generative compositions with spatialized sound for live performances and installations.


    Christof Migone | Department of Visual Arts, Western University, Ontario

    Christof Migone is an artist, curator and writer. His work and research delve into language, voice, bodies, performance, intimacy, complicity and endurance. He co-edited the book and CD Writing Aloud: The Sonics of Language (Los Angeles: Errant Bodies Press, 2001) and his writings have been published in Aural Cultures, S:ON, Experimental Sound & Radio, Musicworks, Radio Rethink, Semiotext(e), Angelaki, Esse, Inter, Performance Research, etc.


    Gretchen Schiller | Université Stendhal, Grenoble, France.

    Gretchen Schiller est une chorégraphe canadienne. Elle est professeur des Arts de la Scène à l’Université Stendhal de Grenoble 3 depuis septembre 2013. En 2014, elle a commencé à coordonner la Maison de la Création de l’Université qui facilite la recherche innovante et les programmes pédagogiques pour les artistes, chercheurs et étudiants.


    Doug Sery | MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, États-Unis

    Doug Sery was originally hired by the MIT Press as Computer Science Editor in the late 1990s. However, a serious examination of MITP’s backlist led him to reformulate his publishing focus with the idea that art, technology and design would soon become inseparable. He is now the acquiring editor for New Media, Game Studies, Computer Music, the Digital Humanities and the occasional project that inhabits a liminal space in our list.


    Rodrigo Jorge Sigal | Centro Mexicano pra la musica y las Artes Sonoras (CMMAS)

    He’s a composer and cultural manager interested in working with new technologies especially in the electroacoustic music field. Since 2006, Sigal has been the director of the Mexican Centre for Music and Sonic Arts (www.cmmas.org) where he coordinates numerous initiatives of creation, education, research and cultural management in relation to sound and music.


    Jean Paul Thibaud | Réseau International Ambiances, Grenoble, France

    Né en 1960, Sociologue de formation, Doctorat d’Urbanisme et Aménagement (1992) et Habilitation à Diriger les Recherches (2003), Chercheur au Cresson / Born in 1960, Sociologist, PhD in City planning and Urban Design (1992) and Habilitation (2003), Researcher at Cresson



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